Djurplågeri/Animal abuse

Jag tänker ibland på den där hunden som agerade eftersläp bakom en bil på öppna gator mitt i Stockholm förra året. Hunden hann avlida innan andra tutande förare hann få polisen på plats, eller förarens uppmärksamhet. Sedan så slår det mig hur otroligt mycket miljön har påverkat oss för att vi överhuvudtaget skall reagera på en sådan ”banal” sak.

-Låt oss nu ponera att hunden används till djurförsök för smink (kanin), då denne inte kan rengöra ögonen genom fukt likt andra djur (dvs, en otroligt intensiv smärta). Tänk att hunden är fastspänd med huvudet utåt, gifterna tas in i ögonen och smärtan är så intensiv att ben och ryggrad rentav kan gå itu i hundens försök att ta sig därifrån. Ändå är man inte en stämplad djurplågare för att man köper en mascara från Lóreal.
- Låt oss då ponera att hunden är en fisk, en helt vanlig fisk inför hobbyfiske (för att gå inför den mjuka varianten). Efter att hunden har fått en stor krok genom sin käft och dras en bra bit, så kommer den antingen att sluta med att drunkna (kvävas) till döds, eller att bli misshandlad till döds (klubbas). Men fiskätare ses inte som djurplågare.
- Låt oss nu ponera att hunden är en mjölkko. När hunden har fött sina valpar så separeras dem nästan på momangen (troligtvis dödas valparna) , för att din vän vill ha hundens mjölk. Nu vill hela familjen ha hundens mjölk, och tvingar alltså ut mer mjölk än vad som naturligt kan komma ut. När mjölken är slut görs proceduren med födandet om igen, tills hunden inte längre har styrka, och då blir hon alltså slaktad.

Egentligen kan vi applicera händelsen på det mesta inom djurindustrin, päls, skinn, kött, husdjur, cirkusdjur, djurparker etc, de tre jämförelserna ovan är otroligt nog av de mildare varianterna, och trots detta skulle jag säga att varje alternativ är värre än händelsen som inträffade i Stockholm förra året.
Enligt ren etik är alltså du som köper en mascara från Lóreal mer av en djurplågare än en person som kedjar fast sin hund bakom en bil och kör omkring fram till att denne avlider.
Vi har helt enkelt omgett oss av vad etablissemanget har delgivit åt oss så länge att vi helt enkelt har slutat reflektera; ser vi ett klipp om djur som flås levande i Kina så dyker ironiskt nog tårarna upp, ett alternativ som de flesta antagligen skulle välja utöver att leva som slaktgris i Sverige.  Frågan är om man överhuvudtaget kan kalla sig en ”djurvän” om man köper djurtestat smink. Skulle du stoppa in knivar i miljontals människors ögon varje år för att se snyggare ut? Troligtvis inte. Då ser du alltså ner på de som inte tillhör din egen art, och alltså inte delar ditt intresse. Du kanske helt enkelt är lite mer empatilös än personer som sparkar sin katt till döds, och för folk är det väl halvkul att ta in.

Jag vill även minnas att Cissi Wallin brast ut något om att kvinnor generellt inte basunerar ut sina åsikter likt hon själv, vilket hon tydligen blev ”störd” på i sitt radioprogram för kanske ett år sedan. Hon fortsätter med att förklara att Elsa Billgren är ett praktexempel på den här kvinnan, som inte ”helt och hållet” sagt att det är fel att gå på cirkus där djur medverkar (fastän Elsa faktiskt noterade att det kändes fel). Hon fortsätter med; ”Ja, jag tycker ju att det är ren djurplågeri!”.

Utan att reflektera över att Cissis eget köttätande möjligen är mer av ett djurplågeri än att gå på en cirkus med hästar. När folk dessutom har kritiserat LCHF för all köttkonsumtion är Wallin först med att tala om att det inte alls är vad dieten handlar om; utan att reflektera över att gemene man på dieten faktiskt ökar sitt köttintag på grund av mättnad i form av proteiner, att hon inte gör det får stå för något annat. 
Hon vägrar helt enkelt identifiera sig som en av de största bovarna inom djurplågeriet när hon väl blir näpsad, men har inget emot att hoppa på någon som delger sig av en mildare variant.
 
Tycker att det är så förbannat tråkigt att folk inte reflekterar över vållandet som tillkommer utifrån deras eget agerande, precis som när vi gör grimascher på bild för att undvika vårt verkliga utseende.







A too long text to translate about hidden animal abuse, you can always use google translate if you are curious.
 
 

Comments
Postat av: P

Åh jag hatar sånt där. Jag har så många människor runt mig som vill berätta för mig hur mycket de hatar djurplågeri, för att de vet att jag varit djurrättare sedan jag var tio. Jag vill uppskatta att folk bryr sig lite grann iallafall, men det är så svårt när jag vet att samma person sover med duntäcke, har ett mysigt fårskinn på soffan, äter kött varje dag och bara har djurtestade produkter i sitt toalettskåp.
Min svärmor sa häromdan att hon har fobi för djurplågeri och att det var det värsta hon visste, och min pojkvän svarade "Men sluta äta kött då." "Ja, jo." Svarade hon och fortsatte berätta om åsnorna som hade hopkedjade ben. Det är så himla svårt. För jag blir alltid arg, och irriterad, men jag kan inte börja argumentera vart jag än går heller. Istället försöker jag bara byta samtalsämne så jag ska slippa lyssna på det.

Svar: Dun är ju verkligen något av det jag har svårast för, kan få kvälvningar av att se en Canada Goose jacka på tunnelbanan. Men jag har väl blivit likadan vad gäller att undvika ämnet på sistone, orkar inte agera moraltant eller framföra samma argument som jag redan har delgivit mig av hundra gånger förut, så nu blir det inte mycket av det längre. Folk blundar för det som inte är abnormal plågeri (som hopkedjade ben på åsnor), vilket är det största problemet.
Cosette Munch

2013-02-21 @ 20:31:31
Postat av: Shimmerdimmer - Mitt land är frusen musik

Väldigt bra inlägg och jag håller med. Det finns ett väldigt stort hyckleri runt hela grejen och jag vill verkligen inte vara en del av det.
Jag tror människor alltid har varit rädda för sådant som är nytt och okänt och därför vill de inte offra sin trygga vardag, sin frukostmacka, sin dagliga rutin för att det är "rätt". Det är enkelt att bara stå bredvid och titta på, även om man är en del av det själv. Jag försöker själv skära ned på allt sådant onödigt. Inte för att jag själv har en extremt stark empati utan för att jag skiljer på "rätt" och "fel".
Ibland känner jag att det är åt helvete med allt och människan har förbrukat sin rätt att skövla mer. Även om man inte ska dra alla över en kam såklart.

2013-02-21 @ 21:10:49
URL: http://shimmerdimmer.blogg.se
Postat av: Jenny

Det känns som att de som köper sminket och äter köttet , och det utan koll på anledningen till det billiga priset, tycker att god intention räcker. Men grejen är att det handlar om att göra: köpa ekologiskt, icke djurtestat osv. Det spelar ingen roll vad man har för åsikter om man inte agerar därefter

2013-02-21 @ 21:15:57
URL: http://mylittlej.blogg.se
Postat av: Mady

Fantastiskt bra skrivet! Så RÄTT.

2013-02-22 @ 14:54:38
Postat av: Tyra Karin Filippa

Så himla rätt, håller med till hundra procent och sådär. Men, haru nå tips på icke-djurtestat smink som är bra? Tycker sådant är himla svårt att veta och hitta. För det mesta har ju expediterna själva ingen aning menar jag.

2013-02-24 @ 17:16:45
Postat av: Shimmerdimmer - Mitt land är frusen musik

Tyra: Jag hittade en lista (sammanställd av Forska utan djurförsök) över kosmetika som inte använder djurförsök. http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/exempel-pa-djurforsok/kosmetikatester/lista-kosmetika-inte-djurtestats.php

The body shop ägs dock av Loréal som testar på djur så även om det inte skulle vara djurtestat finansierar det ändå djurförsök. Om någon känner till mer sådana saker får de gärna lägga till det. :)

2013-02-24 @ 18:37:40
URL: http://shimmerdimmer.blogg.se
Postat av: Shimmerdimmer - Mitt land är frusen musik

Även om det inte lär vara så svårt för stora stygga sminkföretagen att hitta kryphål är lagen mot djurtester inom kosmetika som trädde i kraft i dag ett steg i rätt riktning!

2013-03-11 @ 20:17:15
URL: http://shimmerdimmer.blogg.se
Postat av: Andrea

Riktigt bra skrivet. Skenheligheten är stor, jag utgår från att det är en lättanvänd överlevnadsstrategi.

Tänkte delge mitt favoritcitat vad gäller djurs rättigheter, sagt av Alice Walker:

"The animals of the world exist for their own reasons.They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men"

2013-03-20 @ 14:48:41
URL: http://andreadolores.blogspot.com
Postat av: Emma

vad bra du skriver! Och ja, det är egentligen helt otroligt att det ens går att köpa djurtestat smink - hur långt kan vi egentligen gå för att känna oss vackra?

2013-04-11 @ 02:48:14
URL: http://eaylinds.blogg.se

Comment this entry:

Name:
Kom ihåg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0